Програма з епістемології |
____
Міністерство освіти та науки України
Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманов А
|
№ п/п |
Назви теоретичних блоків |
Кількість годин |
||||||
Всього |
Аудиторна робота |
Самостійна робота |
||||||
Всього аудиторних |
Лекції |
Лабораторні заняття |
Індивідуальна робота |
Підготовка до ауд. занять |
Підготовка до складання модулів |
|||
I |
II |
III |
VI |
V |
VI |
VII |
VIIІ |
IX |
МОДУЛЬ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ЕПІСТЕМОЛОГІЇ |
34 |
14 |
8 |
4 |
6 |
8 |
8 |
|
1. |
Епістемологія як філософська дисципліна |
8 |
4 |
2 |
1 |
1 |
2 |
2 |
2. |
Пізнання як філософська проблема |
8 |
4 |
2 |
1 |
1 |
2 |
2 |
3. |
Структура пізнавального процесу. Рівні і форми пізнання |
9 |
5 |
2 |
1 |
2 |
2 |
2 |
4. |
Проблема істини у пізнанні |
9 |
5 |
2 |
1 |
2 |
2 |
2 |
МОДУЛЬ 2. ФОРМУВАННЯ КЛАСИЧНОЇ ПАРАДИГМИ В ЕПІСТЕМОЛОГІЇ |
40 |
14 |
8 |
10 |
6 |
8 |
8 |
|
1. |
Світоглядні передумови формування класичних епістемологічних концепцій Нового часу |
12 |
8 |
2 |
4 |
2 |
2 |
2 |
2. |
Основи класичних епістемологічних концепцій Нового часу. Формування емпіризму та раціоналізму |
18 |
8 |
4 |
4 |
2 |
4 |
4 |
3. |
Основи трансценденталіської теорії пізнання. І.Кант |
10 |
6 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
МОДУЛЬ 3. ФОРМУВАННЯ НЕКЛАСИЧНОЇ ПАРАДИГМИ ЕПІСТЕМОЛОГІЇ. ЕПІСТЕМОЛОГІЧНІ КОНЦЕПЦІЇ СУЧАСНОСТІ |
34 |
12 |
6 |
6 |
6 |
8 |
8 |
|
1. |
Світоглядні передумови формування некласичної парадигми у епістемології |
10 |
6 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2. |
Формування неопозитивізму |
12 |
6 |
2 |
2 |
2 |
3 |
3 |
3. |
Основи постпозитивізму |
12 |
6 |
2 |
2 |
2 |
3 |
3 |
УСЬОГО |
108 |
60 |
22 |
20 |
18 |
48 |
ІІІ. Зміст дисципліни
№ п/п |
3.1. Назва розділів, тем та їх зміст |
Кількість годин |
|
Всього |
у тому числі лекцій |
||
1. |
МОДУЛЬ 1
ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ЕПІСТЕМОЛОГІЇ 1. Епістемологія як філософська дисципліна: предметне поле та специфіка епістемології; класична й некласична парадигми епістемології; основні методи та принципи епістемологічних досліджень; основні розділи та напрямки епістемології як філософського вчення про пізнання. 2. Пізнання як філософська проблема: поняття пізнання та його види; гносеологічні можливості пізнання; детермінація процесу пізнання; відображувальний та комунікативний характер пізнання; сутність знання та його види: перцептивне знання, здоровий глузд, наукове знання; поняття омани.
3. Структура пізнавального процесу. Рівні й форми пізнання: суб’єктивне та об’єктивне в процесі пізнання; основні рівні пізнання та їх форми: чуттєвий (відчуття, сприйняття, уявлення) і раціональний ( поняття, судження, умовивід); співвідношення емпіричного та теоретичного, змістовного та формального в процесі пізнання; категорії „абстрактне” і „конкретне” та їх значення для пізнавального процесу.
4. Проблема істини у пізнанні: поняття гносеологічної істини; істина та якісні характеристики знання; основні теорії істини та проблема критеріїв істиності знання; співвідношення абсолютної та відносної істини; поняття правда як істина життєвої позиції. |
34 |
8
2
2
2
2 |
2. |
МОДУЛЬ 2 ФОРМУВАННЯ КЛАСИЧНОЇ ПАРАДИГМИ В ЕПІСТЕМОЛОГІЇ 1. Світоглядні передумови формування класичних епістемологічних концепцій Нового часу: Антична епістемологія: - Парменід і Платон: формування „пропозиційної” (лінгвістичної) парадигми; - епістемологічна концепція Аристотеля. Епістемологічні ідеї представників західноєвропейського середньовічного світогляду: - філософські ідеї Августина Блаженного ( проблема внутрішньої людини, принцип суб’єктивної достовірності знання, співвідношення віри та знання; - світоглядні новації пізнього середньовіччя та їх вплив на еволюцію уявлень про пізнання; - концепція симфонії розуму та віри Фоми Аквінського (основні аргументи щодо розрізнення філософії та теології, значення відчуття в пізнанні, розуміння душі, теорія подвійної істини; - аналіз пізнавальних можливостей людини Д.Скотом та В.Оккамом. Епістемологічні ідеї епохи відродження (Р.Бекон, М.Кузанський, М.Коперник, Леонардо да Вінчі, Г.Галілей).
2. Основи класичних епістемологічних концепцій Нового часу. Формування емпіризму та раціоналізму: - Ф.Бекон та зародження новоєвропейського емпіризму (види знання, шляхи пізнання, ідоли пізнання, метод пізнання; - Основні ідеї раціоналізму Р.Декарта (cogito ergo sum, проблема вроджених ідей, основи раціонально-дедуктивного методу, взаємозв’язок матеріальної та духовної субстанції; - Сенсуалістичні ідеї Дж.Локка та соліпсизм Дж.Берклі; - Б.Спіноза – раціоналізм і система (субстанція, атрибути); - Д.Юм – емпіриська критика (уявлення про причинність). 3. Основи трансценденталіської теорії пізнання. І.Кант: „коперніканський поворот” у філософії, співвідношення понять трансцендентне та трансцендентальне, апріорене та апостеріорне, розсудок та розум, „річ в собі” та „річ для нас”. |
40 |
8
2
2
2
2 |
3. |
МОДУЛЬ 3 ФОРМУВАННЯ НЕКЛАСИЧНОЇ ПАРАДИГМИ ЕПІСТЕМОЛОГІЇ. ЕПІСТЕМОЛОГІЧНІ КОНЦЕПЦІЇ СУЧАСНОСТІ. 1. Світоглядні передумови формування некласичної парадигми в епістемології: основні причини кризи класичної філософської традиції; відмінність класичної та некласисної парадигми в епістемології; плюралізм філософських ідей: сцієнтизм та антисцієнтизм; зародження позитивізму: соціологічний позитивізм (перший позитивізм) (О.Конт, Дж.С.Мілль, Г.Спенсер); махізм та емпіріокритицизм (другий позитивізм)(Е.Мах, Р.Авенаріус).
2. Формування неопозитивізму: аналіз мови та структури знання представниками логічного атомізму (Л.Вітгінштейн, Б.Рассел); тлумачення істини представниками семантичного позитивізму (Р.Карнап, А.Тарський, С.Чейз, С.Хайякава); критика взаємо-однозначної відповідності між пізнанням та фактами та формування теорії „мовних ігор” представниками лінгвістичного позитивізму (Л.Вітгінштейн, Дж. Остін). 3. Основи постпозитивізму: критичний раціоналізм К.Поппера: співвідношення між знанням та реальним світом, аналіз проблеми істини, теорія росту наукового знання; структура наукових революцій Т.Куна: аналіз історичного контексту науки, поняття наукова парадигма, наукова спільнота, наукова революція; методологія дослідницьких програм та критика емпіричних основ науки І.Лакатоса; „методологічний анархізм” П.Фейєрабенда. |
34 |
6
2
2
2
|
3.2. Зміст практичних занять
№ п/п |
Назва теми |
Кількість годин |
1. |
Пізнавальна проблематика як органічна складова філософських досліджень. Сутність мислення. Пізнання як процес. Рівні та форми пізнання. |
2 |
2. |
Особливості наукового пізнання. Поняття методу наукового пізнання. Основні методи в науці. Практика як специфічно людський спосіб освоєння світу. |
2 |
3. |
Проблема пізнання у філософській концепції Платона. Основи „пропозиційної” парадигми Аристотеля. |
2 |
4. |
Співвідношення віри та знання у філософсько-теологічних поглядах Августина Блаженного. Концепція „симфонії розуму та віри” Фоми Аквінського. Епістемологічні ідеї епохи Відродження. Г.Галілей та розробка нових фізичних понять та наукових методів. |
2 |
5. |
Нове бачення пізнання в епоху Нового часу. Основи емпіризму Ф.Бекона. |
2 |
6. |
Особливості методологічного сумніву та раціонально-дедуктивного методу в гносеологічній концепції Р.Декарта. |
2 |
7. |
Основи трансценденталіської теорії пізнання І.Канта. |
2 |
8. |
Світоглядні передумови формування некласичної парадигми в епістемології. Зародження позитивізму (О.Конт, Г. Спенсер). |
2 |
9. |
Аналіз мови та структура наукового знання в логічному атомізмі (Б.Рассел, Л.Вітгінштейн). Основи академічної семантики Р.Карнапа. |
2 |
10. |
Еволюційний підхід до аналізу проблеми розвитку науки К.Поппера. Структура наукових революції Т.Куна. |
2 |
Today | 52 | |
Yesterday | 99 | |
This week | 389 | |
Last week | 1358 | |
This month | 2842 | |
Last month | 4237 | |
All | 1098567 |