Програма з методології гуманітарного пізнання |
Міністерство освіти і науки України
Національний педагогічний університет ім. М. Драгоманова Кафедра філософії
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА спеціальності 6.020301 „філософія та суспільствознавство” Лекції 28 (годин)
Семінарські заняття 28 (годин) Лабораторні заняття - (годин) Індивідуальна робота 24 (годин) Самостійна робота 64 (годин) Всього 144 (годин) Залік _- (семестр) Іспит І V (семестр)
Волинка Г.І., доктор філософських наук, Мозгова Н.Г., доктор філософських наук. Навчальна програма затверджена на засіданні кафедри І. Пояснювальна записка
Методологія гуманітарного пізнання – є самостійною галуззю Аналіз досліджень ІІ половини ХХ ст. з методології гуманітарного Метою курсу „Методологія гуманітарного пізнання” є · * формування здібності до аналітичного осмислення
.* розвивати вміння виокремлювати критерії науковості
дослідницького інструментарію;
* сприяти підвищенню загальної культури мислення з
Після вивчення курсу студенти повинні знати: предмет дисципліни, її структуру, понятійний апарат; основні тенденції розвитку методології гуманітарного знання в проблемне поле та специфіку гуманітарного знання; засоби регуляції та форми рефлексивного осмислення сучасні проблеми гуманітарного знання та пізнання; основні напрями розвитку методології гуманітарного пізнання: феноменологію, фундаментальну онтологію,
· вміти визначити проблемне поле та специфіку
· орієнтуватись у сучасних проблемах гуманітарного
· орієнтуватись у розмаїтті основних напрямів розвитку
· порівнювати, пояснювати, аналізувати, узагальнювати
· працювати з усіма доступними джерелами знань, вміти
· вміти аргументовано обстоювати власні погляди на ту
ІІ. НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
ІІІ. Зміст програми
Модуль І. ФЕНОМЕН НАУКИ ТА ЇЇ МЕТОДОЛОГІЇ
Тема 1. Наука як соціокультурний феномен Наука як соціальний інститут, як сфера культури, як Виникнення донаукового пізнання. Суб’єкт та об’єкт
План семінарського заняття 1 Наука як соціальний інститут, як сфера культури, як 2 Природа, специфіка та структура наукового знання. 3 Етапи розвитку науки. Зміна статусу науки в різні 4 Філософські питання науки.
Рекомендована література: Основна: 5, 33, 36, 37, 43, 48, 54, 57,58, 59, 61, 65, 68, 69,
Тема 2. Проблема наукового знання в історії філософії
Становлення проблеми суб’єкта та об’єкта у давньогрецькій
План семінарського заняття 1 Становлення проблеми суб’єкта та об’єкта у 2. Розуміння суб’єкта та об’єкта в середньовічній 3. Епоха Відродження про тілесний світ як об’єкт 4. Розвиток поглядів на суб’єкт та об’єкт пізнання 5. Проблема суб’єкта і об’єкта пізнання у класичній 6.Еволюція філософсько-методологічних проблем 7 Неораціоналістичні, реалістичні, операціональні та
Рекомендована література: Основна: 5, 33, 36, 37, 43, 48, 54, 57, 61, 65, 68, 69, 76,
Предмет та круг проблем історії та філософії науки. Передумови
План семінарського заняття 1. Предмет та круг проблем історії та філософії науки. 2. Основні етапи розвитку науки: поняття нормальної науки, 3. Специфіка новоєвропейського типу раціональності. 4. Етапи становлення власне науки. 5. Образи наукової раціональності в історії та філософії
Рекомендована література:
Основна: 5, 33, 36, 37, 43, 48, 54, 57, 61, 65, 68, 69, 76,
Модуль 2. ФЕНОМЕН СОЦІОГУМАНІТАРНОЇ НАУКИ
Тема 4. Еволюція соціогуманітарного пізнання та Основні етапи розвитку предмета і методів Відкриття християнством нового виміру в людині – Формування нових підходів до творчості (М. Кузанський, Розвиток історичних наук (І. Гердер, І.Кант, Ф.В. Шеллінг, 1. Формування інтуїтивно-дискурсивних методів 2. Екзегетика та апологетика – основні богословські 3. Традиції гуманітарного знання в Олександрії (Філон 4. Перетворення древнього тексту в об’єкт філологічного 5. Соціальні утопії як вираження специфічних 6. Вплив методів емпіризму, раціоналізму та знання. 7 Розвиток історичних наук в сер. ХІХ ст.(І. Гердер, І.Кант, 8. Специфіка сучасного соціогуманітарного знання. Рекомендована література Основна: 5, 33, 36, 37, 43, 48, 54, 57, 61, 65, 68, 69, 76,
Тема 5. Проблемне поле соціогуманітарного знання: єдність історії та методології
Предмет соціогуманітарного знання. Межі соціогуманітарного Специфіка об’єктів соціогуманітарних наук. Дійсність Соціальний детермінізм: структура та взаємозв’язок людської
План семінарського заняття 1. Специфіка соціогуманітарного пізнання. 2. Предмет соціогуманітарного знання. 3. Еволюція уявлень про місце і роль суб’єкта в пізнанні. 4. Специфіка об’єктів соціогуманітарних наук.
Рекомендована література: Основна: 5, 14, 19, 25, 33, 36, 37, 43, 48, 54, 57, 61, 65, 68, 69,
Методу гуманітарних науках. Об’єктивізм та суб’єктивізм Поняття „факту” в гуманітарних науках.. „Класична” соціальна теорія, її розвиток та криза. Формування План семінарського заняття 1. Проблема методу в гуманітарних науках. 2. Системний підхід в гуманітарних науках, його особливості 3. Комплексний характер об’єктів в гуманітарних науках. 4. Поняття „факту” в гуманітарних науках. 5. Соціально-історичний опис, пояснення та закони історії. 6. Типологія законів у сфері гуманітарних наук.
Рекомендована література до теми. Основна: 1, 2, 3, 11, 12, 13, 33, 36, 37, 43, 48, 54, 57, 61, 65,
Тема 7. Сучасна філософія гуманітарного пізнання: парадигми і дискурси Значення моделей у побудові сучасної картини Історія, соціальна психологія, філософська антропологія: Інформаційне суспільство як фундаментальна трансформація Соціогуманітарне пізнання та проблема влади. Політика та економіка
План семінарського заняття 1. Значення культурологічних моделей у побудові сучасної 2. Еволюція форм пояснення та передбачення в історичному 3. Історія, соціальна психологія, філософська антропологія: 4. Соціогуманітарне пізнання та проблема влади.
Рекомендована література:. Основна: 1, 2, 3, 11 12, 13, 33, 36, 37, 43, 48, 54, 57, 61, 65..
Модуль ІІІ. ПРОБЛЕМА МЕТОДОЛОГІЇ СОЦІОГУМАНІТАРНОГО
ПІЗНАННЯ
Тема 8. Феноменологія як методологія соціогуманітарного Феноменологія у пошуках фундаментальних пізнавальних процедур. 1. Методологічні передумови формування феноменологічної теорії 2. Критика психологізму та релятивізму. “Логічні дослідження” 3. Критика натуралізму та історизму. “Філософія як строга наука” 4. Онтологічний статус свідомості у трансцендентальній 5. Поняття “природної настанови” та принцип “епохе” 6. Феноменологічна редукція як метод дослідження 7. Поняття “ейдос” у феноменології. Феномен та ейдос 8. Зміст та сутність ейдотичної редукції.
Рекомендована література Основна: 3, 7, 8, 11, 12, 13, 20 – 28, 30, 32, 33, 36, 37, 43, 46, 48,
Тема 9. Онтологія як методологія соціогуманітарного Зміст філософування за Гайдеггером. Метод Гайдеггера.
План семінарського заняття.
1. Мартін Гайдеггер: драма життя, ідей та гріхопадіння. 2. Зміст філософування за Гайдеггером. 3. Метод Гайдеггера. 4. Тут-буття та екзистенцій на аналітика. 5. Буття-в-світі та буття-з-іншими. 6 Буття-до-смерті, екзистенція несправжня та справжня. 7. Мужність перед обличчям смерті. 8. Бутя та час. 9. Про сутність істини. 10. Західна метафізика як забуття буття. 11. Поетична мова як мова буття. 12. Техніка та Західний світ.
Рекомендована література Основна: 3, 7, 8, 11, 12, 13, 30, 32, 33, 36, 37, 43, 46, 48, 54,
соціогуманітарного пізнання
Герменевтика як теорія мистецтва розуміння (Ф. Шлейермахер) 1.Герменевтика як теорія мистецтва розумін(Ф. Шлейермахер) 2. Зміна змісту поняття ”герменевтика” в історико- 3. Герменевтика як методологічна основа 5.Г.-Г. Гадамер як представник циклічного наращування розуміння. 6. Етапи герменевтичного кола за Г.-Г. Гадамером. 7. ”Деконструктивна герменевтика” Ж.Дерріда.
Рекомендована література: Основна: 3, 7, 8, 11, 12, 13, 17, 30, 31, 32, 37, 45, 46, 48,
соціогуманітарного пізнання
Структуралізм та постструктуралізм як пошук
План семінарського заняття 1. Структуралізм та постструктуралізм як пошук 2. Лінгвістика як методологія (Ф. де Соссюр). 3. Епістомологічний статус структури як наукової моделі. 4. Онтологізація дискурсу. 5. Постструктуралізм як методологія постмодерну. 6. М.Фуко та його філософія дискурсивних практик. 7. Ж.Дерріда: деконструкція та не-визначеність.
Рекомендована література: Основна: 3, 7, 8, 11, 12, 13, 17, 30, 31, 32, 37, 45, 46, 48,
соціогуманітарного пізнання
Г.Фреге та Б.Рассел як засновники аналітичної філософії. 1. Г.Фреге та Б.Рассел як засновники аналітичної філософії. 2. Л. Вітгенштейн: від мови як логіки до практики як мови. 3. Дж. Остін і Дж.Сьорл: теорія мовних актів. 4. Філософія події ( М. Бахтін, А. Уайтхед, М. Гайдеггер, Ж.Делез).
Рекомендована література Основна: 3, 7, 8, 11, 12, 13, 17, 30, 31, 32, 37, 45, 81,
V. РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА ДО КУРСУ
1. Агации Э. Моральное измерение науки и техники. – М., 1998. Батищев Г.С. Введение в диалектику творчества. – М., 1997. Бахтин М.М. К методологии гуманитарных наук // Эстетика 4. Башляр Г. Новый рационализм. – М., 1987. 5. Бернал Дж. Наука в истории общества. – М.,1957. 6. Бэкон Ф. Новый органон // Бэкон Ф. Соч. в 2-х т., М., 1978. 7. Вальденфельс Б. Вступ до феноменології. – К., 2002. 8. Вальденфельс Б. Топографія Чужого: студії до феноменології 9. Введение в философию. Кн. 1. (под ред. В.И. Стрельченко, 10. Вебер М. Избранные произведения. М., 1990. 11. Вебер М. Основные социологические понятия // Избранные 12 Вернадский В.И. Избранные труды по истории науки М., - 1981. 13. Вернадский В.И. О науке. Т. 1. – Дубна, 1997. 14. Вернадский В.И. Размышления натуралиста. Научная мысль 15. Вернадский В.И. Философские мысли натуралиста. – М., 1988. 16. Вітгенштайн Л. Tractatus Logico-Philosophicus. – К.,1995. 17. Гадамер Г.Г. Истина и метод. – М., 1991. 18. Гайденко П. История новоевропейской философии. – М., 2000. 19.Гайденко П. Научная рациональность и философский разум. – М., 2001. 20. Гуссерль Е. Начало геометрии. – М., 1996. 21. Гуссерль Э. Амстердамские доклады. Феноменологическая психология 22. Гуссерль Э. Идеи к чистой феноменологии и феноменологипческой 23. Гуссерль Э. Идея феноменологии. – М., 2006. 24. Гуссерль Э. Картезианские размышления. – СПб., 1998. 25. Гуссерль Э. Кризис европейских наук и трансценденталь 26. Гуссерль Э. Логические исследования. Исследования по 27.Гуссерль Э. Феноменология внутреннего сознания времени. – М., 1994. 28. Гуссерль Э. Философия как строгая наука. – М., 1994. – 358. 29. Данэм Б. Гигант в цепях М., 1984. 30. Деррида Ж. Голос и феномен и другие работы по теории знака 31. Дильтей В. Построение исторического метода в науках о духе. – М., 1991. 32. Долгов К.М. От Киркегора до Камю. – М., 1991. 33. Дугин А.Г. Эволюция парадигмальных оснований науки. – М., 2002. 34. Дюркгейм Э. Социология. – М., 1995. 35. Елисеев Э.Н. Сачков Ю.В., Белов Н.В. Поток идей и 36. Зандкюллер Г.Й. Действительность знания. – М., 1996. 37. Злобин Н.С. Культурные смыслы науки. – М., 1997. 38. Зотов А.Ф. Современная западная философия. – М., 2001. 39. Иванов В.Г. Лезгина М.Л. Детерминация научного поиска. – Л., 1978. 40. Ильенков Э.В. Философия и культура М., - 1986. 41. Ильин В.В. Философия науки МГУ. – 2003. 42. Информационное общество. – М., 2004. 43. История и методология науки. – СПб., 2004. 44. История становления науки (некоторые проблемы). – М., 1981. 45. Історія філософії. Підручник / Ярошовець В.І., Бичко І.В., 46. Історія філософії. Словник / За заг. ред. В.І. Ярошовця. – К., 2005. 47. Йейтс Ф. Дж. Бруно и герметическая традиция. – М., 2000. 48. Канке В.А. Основные философские направления и концепции 49. Карпинская Р.С., Лисеев И.К., Огурцов А.П. 50. Касавин И.Т. Познание в мире традиций. – М., 2004. 51. Койре А. От замкнутого мира к бесконечной вселенной – М., 2001. 52. Койре А. Очерки истории философской мысли. О влиянии 53. Койре А. Очерки истории философской науки. – М., 1985. 54. Концепции виртуальных миров и научное познание. 55. Кораблева Е.В. Концепция созидательного 56. Косарева Л. Рождение науки нового времени из духа культуры. – М., 1997. 57. Кун Т. Структура научных революций. – М., 1997. 58. Лакатос И. Методологические исследования программ. – М., 2003. 59. Лакатос И. Фальсификация и методология научно-исследовательских 60. Левінас Е. Між нами. Дослідження. думки- про - іншого. – К., 1999. 61. Лукашевич В.К. Философия и методология науки. – Минск, 2006. 62. Маритен Ж. Избранное: Величие и нищета метафизики М., 2004. 63. Мерло-Понти М. Феноменология восприятия. – СПб., 1999. 64. Мерло-Понті М. Феноменологія сприйняття. – К., 2001. 65. Методологические принципы современных исследований 66. Моисеев Н.Н. Современный рационализм. – М., 1998. 67. Моисеев Н.Н. Судьба цивилизации Путь разума. – М., 2000. 68. Научные теории: структура и развитие. – М., 1978. 69. Огурцов А.П. Дисциплинарная структура науки. – Л., 1988. 70. Огурцов А.П. Платонов В.В. Образы образования. 71. Основы философии науки. – Ростов-на-Дону, 2004. 72. Патнем Х. Разум, истина и история. – М., 2002. 73. Паточка Я. Негативний платонізм; Вічність та історичність; 74. Пирс Ч.С. Принципы философии. – Т. 1. – М., 2001. 75. Поликарпов В.С. История науки и техники. – 76. Поппер К. Логика и рост научного знания. – М., 1983. 77. Поппер К. Объективные знания. Эволюционный метод. – М., 2002. 78. Принципы историографии естествознания: ХХ в. – СПб., 2002. 79. Проблемы истины в современной западной философии науки. – М., 1987. 80. Разеев Д.Н. Гусерль Э. В сетях феноменологии. 81. Разеев Д.Н. Переживание, фантазия, интенциональность: 82. Реале Д., Антисери Д. Западная философия от истоков до 83. Рикер П. История и истина СПб., 2002. 84. Рикер П. Конфликт интерпретаций: Очерки о 85. Розанов В.В. О понимании. – М, 1991. 86. Рузавин Г.И. Концепции Современного естествознания М., 2002. 87. Сартр Ж.-П. Буття і ніщо: Нарис феноменологічної онтології – К., 2001. 88. Сартр Ж.-П. Бытие и ничто. Опыт феноменологической 89. Сартр Ж.-П. Воображаемое. Феноменологическая психология 90. Сачков Ю.В. Научный метод: Вопросы и развитие. – М., 2003. 91. Слинин Я.А. Феноменология интерсубъективности. – М., 2000. 92. Слоттердайк П. Критика циничного разума. – М., 2001. 93. Современная философия науки (Хрестоматия под ред. Печенкина). – 94. Современная философия науки. – М., 1996. 95. Современная философия: Словарь и хрестоматия. 96. Степин В.С. Горохов В.Г., Розов М.А. Философия 97. Степин В.С. Теоретическое знание. – М., 2001. 98. Структура и развитие науки / под ред. Грязнова. – М., 1978. 99. Турчин В.Ф. Феномен науки. – М., 2000. 100. Фейеррабенд П. Избранные труды по методологии 101 Феноменология и гуманитарное знание. Сборник. — К., 1998. 10 Философия Мартина Хайдеггера и современность. – М., 1991. 103. Франкл В. Человек в поисках смысла. – М., 1990. 104. Фреге Г.О смысле и значении. Размышления о смысле и 105. Фуко М. Гуманитарные науки // Слова и вещи. Археология 106. Хайдеггер М. Основные проблемы феноменологии. – М., 2001. 107. Хайдеггер М. Разговор на проселочной дороге. – М., 1991. 108.Хайдеггер М. Феноменология и трансцендентальная философия 109. Хайдеггер Мартин. Бытие и время. – М., 1993. 110. Хюбнер К. Истина мифа. – М., 1997. 111. Хюбнер К. Критика научного разума. – М., 1994. 112. Шпет Г.Г. Философские этюды. – М., 1994. 113. Шюц А., Лукман Т. Структури життєсвіту. – К., 2004. 114. Ясперс К. Общая психопатология. – М., 1997. 115Ясперс К. Феноменологическое направление исследования в |
Today | 39 | |
Yesterday | 78 | |
This week | 1008 | |
Last week | 688 | |
This month | 2696 | |
Last month | 4256 | |
All | 1102677 |