Парадокс "Бог і камінь": деякі імплікації |
Григорій Волинка
Експлікація цього парадокса, судячи з наявних відомостей,належить Псевдо Діонісію Ареопагіту. В "Божественних іменах" (Див.:Мистическое богословие.- К.,1991.-С. 61 і далі) християнський патрист розглядає природу абсолютної Божественної всемогутності. А чи в змозі Творець витворити дещо, переважаюче Його необмежену креативність? Якщо в змозі, Він не є всемогутнім, якщо ні,- також. Даний парадокс втілився у розхожу загадку щодо можливості раціонального синтезу тези про всемогутність, продукуючу непідйомний для Творця камінь, з тезою щодо абсолютної всемогутності. На рівні образно-емоційному дана парадокса проступає у безлічі прикладів. Падші ангели, люди, які повставали проти Творця, скрізь існуюче самовідтворюване зло тощо вперто свідчать про реальність цієї загадки. Богослови накопичили досить пояснень щодо неї, добре відомих і юним студентам-філософам, і маститим доцентам. Але, напевно, не всім відомо що цей старезний парадокс зачепив за живе найбільш раціональну, найбільш точну, найбільш обгрунтовану сферу духу -- природничо-математичні науки. Релятивістська космологія як риба об забор б"ється, щоб зрозуміти і дохідливо пояснити, що є безкінечність Всесвіту і чому в кожний момент він має бути більшим, ніж є. І математика потерпіла від нього. Підозрюю, що лорд Б.Рассел ледь не з"їхав, помітивши в "непорушній" основі математичної науки початку ХХ ст., в теорії множин, всерозрушаючий вірус парадоксу "Бога і каменя". Розлого архітектонізована, довершено прекрасна і гранично самообгрунтована терія множин ,по безсумнівному праву претендуюча на роль єдино достойного грунту математики і математичної логіки, раптом віявилась приреченою на саморозвал. Причому імпульс розвалу йшов з неї самої, з її ключового поняття "множина всіх множин". Кожна наукова теорія такі основоположні поняття обов"язково має. Їх інколи називають родовими (породжуючими систему), оскільки під них підводяться усі інші концепти. Так от, поняття " множина всіх множин", яке за визначенням вміщує всі інші - видові, індивідуальні - зіткнулося із вбивчим питанням: а чи повинне поняття "множина множин" вміщувати і себе у якості власної підмножини? Знову маємо парадоксальну, тобто збуджуючу розсудок І уяву, ситуацію: множина всіх множин повинна включати у обсяг і себе, як власну піжмножину. Інакше вона не відпоиідатиме своєму визначенню. Але тоді множина всіх множин не існує, оскільки включення себе у власний обсяг дає нову підмножину, яку знову треба включати. З точки зору протилежної докси - ( включати себе не повинна ! ) - також немеє множини всіх множин. Бо існує і друга множина, вона ж, не включена в себе. Як Ви думаєте,шановні колеги, що могло вийти з цієї ситуації? Привильно, вийшов на поверхню здоровий і дуже потрібний холодок щодо неумірених претензій теорії множин, вірніше, її епігонів. Їх раніше недоторкана позиція - "докса"- стала предметом здорової критики. А критичність є запорукою наукового прогресу. Є таки користь від історії філософської культури і від древніх парадоксів. Якщо, зрозуміло, про них мають змістовне уявлення. З повагою, Ваш Вас. Вас. |
Today | 121 | |
Yesterday | 78 | |
This week | 1090 | |
Last week | 688 | |
This month | 2778 | |
Last month | 4256 | |
All | 1102759 |