WWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWW
|
******* ФЕНОМЕН УНІВЕРСИТЕТУ ***** |
|
|
Григорій Волинка, Наталія Мозгова
Університет як соціокультурний феномен :
історія і українська сучасність.
Ця стаття вперше опублікована
років з десять тому.З невеликими
доповненнями подаємо її ще раз..
Виникнувши в епоху європейського середньовіччя, університет відразу ж
став об'єктом активного політичного ангажування з боку державних та
церковних владних структур. І це цілком зрозуміло, оскільки як епіцентр
культури він, у свою чергу, виявився носієм неабиякого владного
потенціалу - рафінованого людського інтелекту, здатного здійснювати
ефективний вплив на суспільство практично в усіх галузях - політичній,
економічній, релігійній і, головне, в освітній.
У наш час також помітна значна увага до університетської освіти. Вона
стає дедалі престижнішою. Академічні ступені і звання зробились надзвичайно
бажаними. Колишні галузеві інститути з легкої руки їх нині впливових
випускників реформуються в університети, кіль¬кість яких в Україні на
сьогоднішній день вже перевалила за сотню. Ми не станемо тут ставити
питання про «якість». Не сумніваємося, вона не випадає з поля зору відповідних
владних структур.
Проте ми не можемо не прислухатись і до думки визнаного фахівця у
галузі філософії освіти В.П. Андрущенка, за якою про якість також треба
думати, оскільки у ряд «справжніх» закладів університетського типу світового
рівня сьогодні «...можна поставити лише декілька українських університетів -
Київський, Харківський, Львівський, ще три - п'ять. І не більше» (Освіта. -
2001. - № 47-48. - С 4). Можливо, до цих трьох - п'яти наш колега відносить
і Національний педагогічний університет імені М.Драгоманова, і Київську
політехніку. Можливо - ні. Можливо у вищенаведеній цитаті йдеться
лише про так звані «класичні» українські університети... А як же тоді бути
з іншими, як розуміти їх університетський статус? Що означає взагалі
словосполучення «некласичний університет»? Як бачимо, так чи інакше
всім нам треба звернутись до прояснення «ідеї університету взагалі»,
до розкриття ознак класичного закладу університетського типу, до порівняння
з цими ознаками загальних і специфічних рис університету «некласичного»,
скажімо, педагогічного. Останній ми обрали не лише тому, що маємо до нього
безпосереднє відношення, а й з огляду на його реальний солідний
соціокультурний статус, здатність якнайширше впливати на майбутнє нашого
суспільства. І ще з огляду на деякі суттєві обставини, про які нижче.
|
Детальніше...
|
|
|
Сторінка 3 з 3 |